Unnis foderstat!

Jag tänkte att jag skulle skriva upp en liten lista på vad Unni får för mat varje dag. Hur jag har lagt upp hennes mat schema helt enkelt. Det är väldigt simpelt eftersom hon inte behöver mycket mer än det här nu när hon är så perfekt i hull och i pälsen. även i hovar m.m. Men hur som helst, fick en fråga för någon vecka sedan om jag inte kunde skriva upp vad hon får, så självklart ska jag göra det! Och om ni har någon fråga om varför jag just ger henne den mat hon får, eller hur jag 'placerar' ut det under dagen så är det bara att fråga på så ska jag berätta varför jag väljer att göra just så! Så var helt enkelt inte rädda att fråga eller något sådant, ni kommer få ett svar!:)

  • Frukost - 2 kg hö och ½ kg pellets.
  • Lunch - Alla hästarna får 1 kg hö utkastat i hagen för att dom ska hålla igång magarna.
  • Eftermiddag - När Unni kommer in får hon 2 kg hö i boxen.
  • Kväll - Som kvälls mat får Unni 7 kg hö och hennes kvällsmat som består av 2 dl betfor och ½ kg pellets.


Unni får alltså en bal om dagen nu på vintern, en bal är 12 kg hö. Men dock blir det kanske 12½ med tanke på att Unni är väldigt låg i rang och får därför inte så mycket hö i hagen, men så det räcker iallafall. Jag har planerat att hon ska få just den mängden hö också. Eftersom hon trots allt är stor häst och behöver helt enkelt äta så att det räcker, även för att hon blev väldigt smal förra året, så nu håller hon precis det hull jag vill att hon ska hålla. Så enligt mig är det ett perfekt mat schema. När det finns gräs i hagarna m.m så ser hennes foderstat helt annorlunda ut, men nu när det inte finns gräs utan bara snö så har hon det här för att få ersättning med hö istället för gräs. Några frågor på det så är det bara att kommentera!:)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback