Min åsikt om sporrar!

Jag tänkte dela med mig väldigt kort om vad jag tycker om sporrar. Och säg gärna även vad ni tycker om sporrar när ni läst om det jag tycker. Det jag tycker är ju trots allt bara min uppfattning, kanske har ni några andra tankar som är helt fantastiska?


Jag tycker det är hemskt med vissa folk som har sporrar för att "sporra" fram sin häst. Visst att man kanske får en piggare och mer alert häst till en början, men tänk efter, vad har hästen för val? Om den nu inte skulle gå fram när ryttaren ber om det får den ju två sporrar i sidorna. Tänk efter själv? Vad hade du gjort? 


Deremot är jag helt med när det gäller de mer höga klasserna i dressyr. För då vet man ju att sporrar inte är där för att få en häst att gå snabbare utan är där för att hjälpa häst och ryttare. Helt enkelt ska ryttaren kunna ge hästen ännu mindre hjälper som den kan lyssna på. Så där förstår jag helt klart. Det är något som faktist är bättre för hästarna också. Men att vissa ryttare har sporrar för att hästen ska gå snabbare tycker jag är riktigt j*vla sjukt! Och det mindre roliga är ju att jag har några stycken i min närhet som gör just det här. Sätter på sig sporrar för att just hästen är 'lat'.


Det är svårt att tro det ibland, men att ha sporrar gör att hästen blir piggare till en början, men använder man sporrar för att hästen just ska gå fram kan jag tala om att man verkligen gör ett misstag. Tillslut blir hästen stum vid området där skänkeln ligger. Och tror ni mig inte? Tänk bara på vanliga ridskolehästar. En del av hästarna som blir ridna utan sporrar då men många gånger om dagen får känna skänklar om sig hela dagen, ni alla som har ridit på en ridskola vet ju hur tröga vissa hästar är, och det är inte för att dom är lata, utanför att dom är stumma.


Jag tycker helt enkelt att man ska undvika sporrar! Tävlar man höga klasser i dressyr har jag all förståelse, men annars så nej, jag tycker att det är något som förstör hästen. Sporrar gör det jobbigare i framtiden.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback