Så här tänker jag angående ansvaret med att ha häst!

Alla vet ju att det är ett enormt ansvar att ha en egen häst! Det har man ju hört ända sen första gången man sa att man ville ha en häst, och det var ju trots allt för de flesta ganska ofta, runt den tiden då man gick på ridskola brukar det ju vara. Men visst att man kan höra från hur många som helst vilket stort ansvar det är att ha häst, men man får aldrig veta det på riktigt fören man väl har en häst att ta hand om varje dag!


Det är ju så att om man har en häst så ska den tas hand om varje dag! Det spelar ingen roll om du är sjuk, om det regnar ute, är snö storm eller är rena öknen i hettan. Hästen sköter sig inte själv bara för att det är dåligt väder eller för att du är sjuk, är man så sjuk att man inte kan ta hand om hästen är det ens egna ansvar att få någon annan att ta hand om sin häst, för som sagt så mockar inte hästen åt sig själv, tar in sig själv eller fixar sin egen mat.


Något som jag ofta blir så otroligt arg på är folk som kan tänka att " Aja, jag ska ju ut med vännerna ikväll så jag får lov att slarva i stallet idag". Det är något av det hemskaste som finns! Jag kan bli så arg att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Ännu värre om man struntar i hästen bara för att man ska ut med vännerna. Då kanske man ska tänka till innan man skaffar sig en häst, vad som är viktigast, att ha hand om hästen eller att gå ut och hänga på stan med vännerna.


Ska jag vara helt ärlig om mig själv nu så kan jag känna ibland att jag har så otroligt roligt när jag är i stan med alla mina vänner så jag skulle gärna vilja skaffa en medryttare till Unni så jag kan vara mer medmina vänner, men jag ändrade miglika fort när jag kom till stallet. Alla har ju trots allt en period av sitt häst intresse och vill näst intill sluta med hästar, jag säger inte att alla har det, men dom flesta har det. Men just nu är den perioden borta från mig och jag skulle aldrig komma på tanken att sälja Unni eller skaffa medryttare till henne!


Jag tycker att ni som tänker köpa häst eller något annat ska tänka efter först, vad som nu ni tycker är viktigaste. Att ha en bästa vän i stallet, som aldrig sviker en och aldrig skulle såra en, som finns där i skur och ur. Som bär dig igenom snö stormar och igenom hettande sol och gör allt för dig och älskar dig för den du är, eller att gå ut och hänga med vänner på stan. 
Det jag alltid tänker på är att Unni skulle aldrig svika mig, hon finns alltid där. Men mina vänner kan svika mig imorgon för något som kanske inte ens skulle vara sant? Så hur som helst, tänk till innan ni köper häst!

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Mycket bra text Micha,mycket bra! (y)<3

2011-11-12 @ 20:11:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback