Ridlektionen!

Shit pommes vad bra det gick på ridlektionen igår!
Vi började med att göra bomövning för att Unni skulle bli så mjuk i kroppen som möjligtm även få med sig bakbenen under sig, det är något hon verkligen slarvar med och tycker är väldigt jobbigt.
Men övningen är jätte bra och hon blev riktigt mjuk tillslut, allting krävs att man ska ta snäva mjuka svängar.
Ungefär såhär ser det ut uppifrån. Om ni inte förstår denna super smarta övning så kan jag förklara lite djupare.
När du går över den gula bommen kanske du svänger väldigt snävt men mjukt till höger på den blåa. Från den blåa kanske du svänger väldigt snävt väster och över den lila bommen och svänger snävt över den gula igen.
Förstår ni? Lite krångligt att skriva, men jag rekomenderar den här övningen till alla som har en häst att rida. Denna övning går att göra i både skritt och trav.
När jag gjort den här övningen i både skritt och trav drog jag mig ut till fykantspåret igen och red runt lite och Unni var super mjuk och fin.
Sen kom det svåra, att få fram Unnis höger galopp.
Jag gick in på en stor mitten volt med ett hinder på och hoppade på volten, tro det eller ej men Unni fattade höger galopp. När hon bröt av ibland så fattade jag höger galopp när vi inte var över hindret, och gissa vad häpen jag blev när hon fattade den.
Duktig häst! :D Vi gjorde samma övning i vänster varv vilket gick bättre. Men det är tack vare att hon är starkare i vänster sida nu. Hon kan kontrollera sig lite bättre nu, känns riktigt bra.
Jag är riktigt stolt över min lilla prinsessa, hon förvånar mig mer och mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback