Skydd i hagen?

Angående skydd i hagen vet jag att det finns otroligt många olika åsikter!
Men det jag inte förstår med folk är när de tror att de har rätt i sin åsikt. Man har skydd i hagen av olika anledningar, inte bara för att man tycker det skulle vara snyggt eller så!

Jag tycker att skydd är helt okej att ha på i hagen om hästen är en häst som man håller på att tränar upp för att sen tävla, eller om det är dåligt underlag, elaka häst kompisar i hagen, busig häst, klumpig häst eller helt enkelt dålig terräng i hagen.
Men jag tycker även att det är mycket beroende på vad det är för årstid också. På sommaren är risken mycket liten att de skulle hända lika mycket som på en vinter med mycket snö som döljer marken eller is på marken.

När det gäller boots så tycker jag snarare att det är otroligt bra att ha i hagen för hästen! Just för att det kan hända väldigt lätt att de trampar på sig själva m.m. Unni går med boots nu då deras underlag i hagen är i det sämsta skicket enligt mig! Och på det också harhon broddat på alla fyra benen. Vilket betyder att om hon skulle snubbla till i hagen på den dåliga marken och trampa på sig själv får hon sår, och tack vare broddar kan såren bli djupare m.m.
Så Unni har jag deffenitivt boots på i dom här tiderna!

Jag är väldigt imot dock de folk som säger att det är så onödigt med ditt och datt på hästarna. Då kanske man ska ta sig en tankeställare och fråga sig själv om man tror att hästen mår sämre av ett par skydd på sig i hagen? Skulle inte tro det. Eller hur? Det bidrar ju bara mer till att dom kan stoja och busa under mer säkerhet! Och om man nu tycker att något är onödigt eller annat,så kanske man ska tänka på att det antagligen finns där för en anledning. Jag har inte fula boots på Unni i hagen bara för att jag tycker det är kul, utan för att jag är otroligt rädd om henne. Jag vill inte att hon ska få någon skada tack vare broddar och dåligt underlag.


Bild lånad från google!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback