Nya djurskyddslagen!

Jag har läst igenom lite av nya djurskyddslagen och shit vad bra!
Allt från att grisar inte ska få kastreras utan bedövning, elefanter och sjölejon ska inte få användas på cirkus till att man inte ska få använda spö till hästar för att få de frammåt, endast till att korrigera!
Nya lagarna går ut på att djuren har också känslor!

Och jag då som ryttare tyckte den sista lagen jag skrev upp nu är så sjukt bra! Finns så otroligt många som har pisk bara för att hästen ska gå frammåt, vilket är hemskt!
Tänk på ridskolorna,-talar inte för alla nu- där finns det ju allt från små ryttare till äldre ryttare som piskar till hästarna som dagarna i ända ska gå lektioner, jag förstår att dom inte alltid har motivationen uppe, det är ju självklart? 
Dock minns jag mig mycket av att tempoväxlingar var den bästa 'piskan'. Lite tempoväxlingar och hästarna vaknar till liv och blir uppmärksamma, hur lätt och smidigt som helst!

Dock är det ju svårare sedan när man tänker på att det antagligen inte kommer bli lätt att upprätthålla lagen. Ridskolorna kommer antagligen inte kunna ha koll på alla elever, också finns det ju de ridlärarna som ser det som en utväg också och säger till ryttarna att piska till hästen ordentligt en gång så den vaknar.
Och även alla de hemmaryttarna, man har ju inte en susning?

Jag tror att det kommer fortsätta som det är nu, vissa använder spö för att få fram hästen, andra till att korrigera, eller som jag just nu, använder inte spö överhuvudtaget. 

Jag tycker iallafall att det var bra nya lagar och jag hoppas att alla kommer genomföras ordentligt! 
Som sagt, djuren har också känslor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback