Unni 15/07-12 Longering!

Idag så longerade jag Unni i paddocken. Väldigt sent blev det också! Var ute med henne runt 22.00 ungefär.

Vi började med att gå runt lite runt stallet för att jag är otroligt noga med att hon ska få chans att skritta fram ordentligt, sträcka lite på sig m.m. När vi gått några varv runt stallet i båda varven gick jag in i paddocken, gick några till varv och spände sedan in henne. 
Till en början var hon inte alls duktig ärligt talat. Hennes huvud var uppe i himlen och ryggen nere på marken. Som alltid första varven när vi longerar. Så fort hon gör minsta lilla rörelsen nedåt så berömmer jag henne så hon fattar grejen väldigt fort och kommer in i den formen jag vill ha henne i.

Tänkte även att jag skulle vara smart så när vi började galoppera så övade jag på fattningar. I svåra varvet tyckte hon det var riktigt jobbigt. Hon tog fel galopp ibland men då bröt jag av och bad henne fatta ny och då funkade det hur bra som helst! Bad henne sedan att bryta av igen efter en hel del berömm och fatta den en gång till. Hon var super duktig! Gjorde det i båda varven och sedan travade jag henne ett tag till. 

Senare så spände jag ner henne lite så hon gick i en lägre form och travade av henne så. Sedan blev det att släppa loss henne från spännerna och skritta av henne! Super duktig!



Nu har min duktiga flicka fått mat, hon får just nu örter i maten eftersom hon är brunstig. Super grej verkligen! Oftast går det inte att rida eller arbeta henne över huvudtaget då hon är brunstig, men med örterna så hjälper det en hel del! 
För er som även har besvärliga ston när de är brunstiga kan jag rekomendera stroppy mare


Nu är Unni och Hebbe ute i hagen igen, skönt för dom att få vara ute över natten också! Önskar att dom kunde få vara ute några nätter varje vecka året om, men tyvär är det inte sådant här fint väder hela året! Haha! Men dom får njuta utav frihet utanför boxen nu under sommaren! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback