Herbert 12/06-12

Idag så tog jag ut Hebbe från hagen. Ställde honom vid uppbindningsplatsen. Han gnäggade och taktade mot den och var lite orolig. Jag försökte dock lugna honom hela tiden. Var lugn, glad men bestämd! Något jag är övertygad om att det är super viktigt att vara just imot en unghäst!
Jag började borsta honom och han blev riktigt fin och blev även superlugn och njöt verkligen av det. Hans man står dock åt alla håll och kanter. Bestämde mig därför för att göra en 'ardennerfläta' i hans man. Började göra den och det blev jätte fint, men han har ju inte så jätte lång man, så plötsligt då han sträckte lite på halsen gick den upp i mitten. Då blev jag endast irreterad och drog upp den igen! Haha! 
Borstade iordning den och den låg sedan väldigt bra på honom konstigt nog! Haha!

När jag fått på honom skydden, kan tala om att jag tror min syster tappat bort ett av hans skydd?! Haha! Jag hittade det nämligen inte. Så han fick sina bruna framskydd men Unnis vita bakskydd! Hehe... Dock så har han vita ben så det syndes inte så mycket att det var olika färger som tur var!
När jag började gå ut ifrån tomten så trippade han först lite men lugnade ner sig jätte fort, innan vi kom förbi våra logar där min låtsas pappa stod med motorsågen och häll på med veden. Hebbe kollade bara dit någon sekund och sedan brydde han sig inte mer. Förvånad blev jag såklart men jag var otroligt lugn så tror att jag smittade av mig på honom.
Sedan började vi gå vidare, vi gick bara ett varv runt byn, dock i lugn takt. Jag ville att han hela tiden skulle hålla sig helt lugn, vilket han verkligen gjorde. Han sträckte ut sig, gick mer eller mindre med nosen i backen och luktade lite, kollade inte på något och var jätte lugn!
Jag började även då träna på att när jag stannar ska han stanna. Han gjorde det ganska bra för att vara första gången! Han är så sjukt rolig dock, han är en godisråtta utan dess like! Så fort jag stannade och han stannade så berömmde jag honom och klappade honom på¨halsen. I den stunden dök han ner mot min ficka på tröjan där jag hade lite morotspellets. Han fick inget när han gjorde så men han försökte allt. Haha!

Promenaden gick super bra! Imorgon tänkte jag att jag skulle longera honom i hagen, om det går vill säga! Det är hur halt som helst i hagen just nu eftersom det regnar. Hoppas på att det slutar inatt så det kan torka upp under imorgon. Har nämligen ridlektion på Unni klockan 19.00... :S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback