Unni 09/06-12

Jag kom för några minuter sedan in efter ett underbart pass med Unni!
Jag hade hennes remont träns med rakt bett idag, har inte ridit på det på hur länge som helst. Valde också att ta på allround sadeln för att kunna komma åt henne lite bättre då jag redan till en början visste att jag ville kämpa med galoppen idag!

Jag skrittade först ut henne en bit, hon känndes allt annat än rolig då hon var super pigg, ignorerade mig nästan och ville mest bara gå på. När jag väl började samla in henne för att forma henne var hon lite motsträvig men gav sig efter ett tag och gick i en bättre form.

Väl i hagen började jag trava henne, hon känndes lite obalanserad på något sätt men började sedan arbeta henne på volt, fattade galopp och hon fortsatte vara lite små vinglig. Efter ett tag började jag tänka på mig själv. Och kommer som vanligt på mig med att sitta på Unni som om jag tror att hon ska springa iväg ifrån mig. Jag satte mig tillrätta i sadeln så Unni är 'framför' mig verkligen, jag ska verkligen känna det.
Helt plötsligt var hon hur fin som helst! 
Nu på senaste tiden glömmer jag bort mig och försöker få henne att inte springa ifrån mig, vilket hon inte ens gör?! Haha. Men såfort jag hittar tillbaka går hon som smort!

Sedan skulle vi till svåra galoppen. Jag följde fyrkanten och då den lilla nerförsbacken kom så släppte jag henne lite och la vikten innåt och vinklade hela henne lite innåt så hon tog då direkt hennes höger galopp. Hon var hur lugn som helst, en underbar känsla då hon alltid springer ifrån mig där eftersom hon tycker det blir så jobbigt!
Men hon gick jätte bra, dock snubblade hon till och bröt av, vilket resulterade att hon försökte rädda allting med vänster galoppen. Jag bröt av igen och gjorde på liknande sätt, hon tog den igen men fick ta hjälp av en snäv liten volt.
Efter den skulle vi göra lite förvänd galopp, hon höll den en halv serpentin men sedan klarade hon den inte. Hon fick dock bara berömm för det.

Sedan skulle jag ta den igen. Jag har aldrig lyckats fått fram den tre gånger under samma pass, brukar vara omöjligt... Mycket riktigt, hon tog den inte alls. Men drog då in henne i en liten volt och gjorde fattningen och hon gjorde en jätte fin och mjuk fattning. Blev hur glad som helst! Arbetade henne på volt ett tag i en lugn, samlad galopp och hon bärde upp sig jätte bra verkligen! Jag satt bara och log!

Sedan bröt  jag av efter en massa berömm och en hel nöjd och trött Unni. Travade av henne i en låg form och skrittade sedan av henne ganska länge!

En avspolning väntade sedan för min varma och svettiga häst. Sedan fick hon gå ut i hagen igen! 
Super duper duktiga Unni! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback