Kandar?

Nu behöver jag lite hjälp! Har pratat med lite olika kunniga dressyr människor och har frågat lite om kandar, för vissa är det ett solklart ja, vissa ett nej och andra ett ja, fast inte rida med det mer än 2 dagar i veckan... Vet inte riktigt vad jag tycker, kandar är trots allt mycket pengar, ändå inget jag behöver i tävlingar då vi inte ens tävlar, och jag måste lära mig att rida med det. Men enligt alla jag pratat med, till och med dom som säger nej och fått dom att tveka är att Unni är en smitare, hon slipper gärna arbete, och då kan ett kandar hjälpa mig från att hon ska försöka smita iväg, då kan jag lättare ha henne på plats och på så sätt hjälpa både henne och mig själv!
 
(Bild lånad från google)
 
 

Jag vet inte själv riktigt vad jag vill som ni hör, jag är ju en sån som är villig att prova! Dock så min tränare jag jag alltid tränar för tycker jag ska prova andra bett bara, och har gett mig förslag på ett hon ska ta med till träningen som jag ska prova där antagligen. Och kan hålla med henne där! Jag skulle bara kunna köpa hem lite andra bett och prova med, om jag nu känner att Unni börjar bli odräglig kan jag ju alltid bara ta ett bett där jag vet att jag har bättre kontroll så hon inte kan smita helt enkelt! Det vore ju trots allt det lättaste!


Nu har jag dock en fråga till er! Rider ni eller har ni ridit med kandar? Är det något som ni rekomenderar och tycker om, för att...? 

Kommentarer
Postat av: Iris Forsberg

Jag brukar rida med kandar, dock pga att min häst är väldigt stor och kan bli stark så jag får inte ihop honom med träns. Jag tycker att man får ihop hästen lite mer med kandar, men om du är osäker kan du ju börja med en kort stång. Det finns ju jätte mycket olika bettkombinationer så det handlar om att just hitta det som är rätt för din häst!
Jag tycker att du ska prova, du kanske kan låna ett av någon?

2013-07-11 @ 15:24:07
URL: http://irisforsberg.horseworld.se/
Postat av: Elsa

Där jag praoade så red jag hästarna på kandar för att ägaren tyckte att det var lättare att få ihop hästarna då. Själv tycker jag inte man ska sätta kandar på en häst av anledning att man inte riktigt klarar av den för att den springer iväg osv på vanligt bett. Då tycker jag snarare att man ska se över andra faktorer som sin ridning och hur man tränar hästen. För det är trots allt 99% av det hästen gör som den gör på grund av ryttaren. Men det är naturligtvis upp till var och en, själv tycker jag inte om skarpa bett över huvud taget. Och kandar är ju trots allt ett väldigt skarpt bett. :)

Svar: Jag behöver inte ett kandar för att jag inte kan rida min häst, så om det är varför du tror att jag vill ha ett kandar så kan du tänka om :) Men tack för svaret!
Micha Inerud<3

2013-07-12 @ 09:12:06
URL: http://eventingbyelsa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback