Sommarvila

Unni får ju lite utav sin ordentliga sommarvila nu, dock eftersom jag vill hålla henne igång inför kommande första tävlingarna med henne så har jag valt att hon får vila några dagar, sedan gå några och sedan vila några till!

Nu har hon då vilat i fyra dagar, sedan ridits två och nu ska hon få vila två, sedan blir det två dagar rida och sen en dag vila, sen ska hon ha fått semestrat klart, och schemat ska upp igen och allt ska rulla som vanligt! 

 
Jag är själv inte alls mycket för att ge hästarna lov en längre period, för känner inte att hästarna vinner något på det, och många säger att "Ja, men man ska ju låta hästarna få vara hästar någon gång också!" Dock så känner jag att när Unni ändå går ute dygnet om hela sommrarna och när det är som varmast ute kommer hon in osv, och om hon ändå går ute 3 månader helt om året så ser jag inget fel med att rida dom dagarna också.
 
Ska man då istället efter den långa vilan behöva kämpa igång hästarna igen för dom är helt utan kondition och muskler och har en mage som dinglar till marken? Absolut inte, där sätter jag stop! För det är endast ohälsosamt för hästarna, skulle du må bra om det var i ditt fall? Skulle inte tro det. Så därför håller jag igång Unni, och det är ju då främst för hennes skull som jag gör just det!
 
Skulle även tycka att det vore väldigt osäkert att bara släppa iväg hästen på ett bete och åka dit någon gång ibland, och just för att jag vill spraya in Unni varje dag om det är massor av flugor och bromsar! Och även kolla igenom henne från sår och fästingar!
 
Vad tycker du om längre semestervila? Berätta gärna hur du gör min din/a hästar under sommaren! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback